اصول تولید محتوای سئو شده
نوشته شده توسط : جعفر

4 اشتباه رایج در زمینه تولید محتوا

 

یکی از رازهای سایت های موفق که دارای رتبه قابل قبول سئو و صفحه اول گوگل هستند داشتن استراتژی در بازاریابی محتوا است . محتوا یکی از اثرگذار ترین مباحث در موفقیت یک سایت است، پس با توجه به اهمیت آن لازم است محتوا با ارزشی تولید شود تا علاوه بر جذب مخاطب، مورد توجه موتورهای جستجو نیز قرار گیرد . در این مقاله قصد داریم شما را با 4 اشتباه رایج در زمینه تولید محتوا آشنا کنیم تا با رفع آنها بتوانید سایت خور را بهبود ببخشید.

 

بازاریابی محتوا


1- تولید محتوا تکراری
هرکسی قادر به تولید محتوایی مشابه آنچه اکنون نیز در وب موجود است می باشد. اما باید از تولید یک محتوای معمولی که مخاطبان بارها در جاهای مختلف با آن مواجه شده اند به شدت بپرهیزید. قطعا محتواهای معمولی به اندازه کافی اثرگذار نخواهند بود. شما نیاز به ایجاد یک محتوای غیر معمول، تخیلی، معتبر و جالب دارید. در عین حال که می توانید در مورد موضوع مشابه با دیگران صحبت کنید، برای بیان آن باید روشی داشته باشید که توجه مخاطبان خود را جلب نمایید. با این کار، شما یک حس انحصاری در مخاطبان ایجاد می کنید که آنها را متقاعد می کند که چنین چشم اندازی را در هیچ جای دیگر نخواهند یافت. برای انجام این کار به طور مداوم، نیاز به گسترش محدوده ی خلاقیتهایتان دارید.

طبق گفته ی اریک کولمن در کتاب خود: " شرکت های موفق در رسانه های اجتماعی بیشتر شبیه به شرکت های سرگرمی، ناشران و یا برنامه ریزان هستند تا به آگاهی دهندگان سنتی."

2- انجام بازاریابی محتوا فقط برای ساخت لینک ها
اگر فکر می کنید که فرایند تولید محتوا و انتشار آن ابزار اصلی ایجاد یک لینک باکیفیت است، سخت در اشتباه هستید. این طرز تفکر منجر به تولید محتوای بیهوده و بی کیفیت، با تعداد بالا می باشد که درصورت عدم استقبال کاربران از نظر گوگل نیز بی ارزش خواهید بود. شما باید به بازاریابی محتوا به عنوان یک روش فعال تعامل با مخاطبان و ایجاد روابط پایدار مبتنی بر اعتماد و اقتدار بنگرید. وجود آن در ایجاد ارتباط با مخاطبان و ایجاد انگیزه گفتگو در مورد نام تجاری بسیار کمک کننده می باشد.

لینک ها برای بقای شما مهم هستند، درست است. اما این همان مکتب قدیمی بهینه سازی می باشد. خدماتی مانند گوگل بر هر چیزی که به نظر یک تاکتیک مناسب برای بازی با سیستم باشد اشراف دارد. در عوض، گوگل به محتوای آموزشی با ارزش، که باعث وفاداری به برند و افزایش شهرت کسب و کار می شود علاقه بیشتری نشان می دهد. با ایجاد این نوع از محتوا به طور طبیعی مجموعه ای از لینک های معتبر مربوطه را خواهید ساخت.

 


3- ایجاد محتوا فقط در ذهن خود
صاحبان کسب و کار و بازاریابان فکر می کنند که می دانند چه چیزی برای مخاطبانشان مناسب است و این گاهی منجر به تولید محتوایی میشود که فقط ظاهرا مناسب است. چیزهایی که شما با آنها مواجه اید در واقع موضوعاتی هستند که فقط منافع خودتان را تحت پوشش قرار میدهند. اینگونه نتایج یا به هدف میخورند یا به خطا میروند که عمدتا به خطا خواهند رفت، چرا که شما واقعا نیاز مخاطبان را نشانه نرفته اید. شما موظف به تولید، انتشار و توزیع محتوایی هستید که با مخاطبان در مورد مشکلات آنها صحبت کند و یا مطلبی باشد که پس از خواندن آن به دانش مخاطب افزوده شود.

بهترین راه برای پیدا کردن علاقه مندی مخاطبان، خواندن انتقادات، جستجو در بحث های رسانه های اجتماعی، بررسی سایت های پرسش و پاسخ و شنیدن درمورد صنعت خود می باشد. با این کار سوالات و مشکلات آنها و موانع بر سر راه آنها برای پیدا کردن پاسخ، قابل فهم تر خواهد بود. با داشتن درک قوی از نیاز های مخاطبان خود، می توانید به طور واضح آنچه که آنها به دنبالش هستند را تعریف نمایید. ایجاد یک طرح بازاریابی محتوا با هدف خدمت به آنها ( نه خدمت به خودتان) به مراتب آسان تر خواهد بود.

4- تسلیم شدن در شرایط سخت
ممکن است شما همه کارها را بدرستی انجام دهید و با اجرای بازاریابی محتوا به هدف بزنید، یک استراتژی بجا داشته باشد، به درستی به آن عمل کنید، به نتایج خوبی دست یابید و در حال ایجاد سریع محتوای بزرگی باشید، ناگهان ایده هایتان به پایان می رسد، شکست می خورید ، انرژی و پشتکار خود را از دست می دهید و هم زمان کیفیت کارتان دستخوش تغییرات قرار می گیرد. بدترین کاری که در این نقطه می توانید انجام دهید، به خصوص اگر بازاریابی محتوا برای شما مفید بوده باشد، این است که استراتژی خود را از حرکت باز دارید. این کار می تواند شما را متحمل هزینه های گزاف کند.
به یاد داشته باشید که مخاطبانتان به این محتوا وابسته شده اند و این باعث افزایش فروش کسب و کار شما شده است. هر چقدر هم که شرایط سخت به نظر برسد شما نباید حتی برای لحظه ای آن را رها کنید. اگر این اتفاق بیافتد زمان آن رسیده که از زاویه جدیدی به بازاریابی محتوا بنگریم، مثلا به داستان سرایی و یا پاسخ به سوالات مشتریان که خودشان هم نمی دانند چگونه آنها را مطرح کنند به اضافه ی تجربیات شخصی و پیروی از رقبا بپردازید، آنچه که آنها انجام می دهند را ببینید و از آنها بهتر انجام دهید. نکته مهم این است که همیشه نوآوری داشته باشید و راه هایی را درجهت تازه، جذاب و کارآمد نگه داشتن محتوای خود بیابید

 

10 نکته مهم در تولید محتوا

محتوا مهمترین بخش سایت است که نقش اصلی در جذب مخاطب دارد و باعث ماندگاری کاربر در سایت شما میشود و همچنین موتور جستجو گوگل نیز بر اساس محتوای وارد شده در سایتتان رتبه شما را مشخص میکند،پس با توجه به نقش کلیدی محتوا در این مقاله شما را با نکاتی آشنا میکنیم تا با رعایت آنها بتوانید محتوای سایت خود را بهبود ببخشید و سایت پر بازدیدی داشته باشید،با ما همراه باشید

 

1. عدم استفاده از محتوای کپی
سایت خود را بی ارزش نکنید! حتی یک مطلب کپی می تواند شما را از عرش به فرش برساند! این نکته را جدی بگیرید. چرا؟ تاحالا برای خیلی از ما این اتفاق افتاده که یک مطلب را جستجو کردیم و عین آن را در ده ها سایت دیده ایم. حس ما به آن سایت ها چیست؟ آیا حس نمی کنید ارزش محتوایی این سایت های کپی کننده پایین است؟ آیا به این نتیجه نمی رسید که این سایت ها مطالب دیگران را برای ارتقای خود برداشته اند، پس نمی شود به آنها اطمینان کرد؟ پس اگر برای خود و مخاطبان خود ارزش قائلید هیچگاه از مطالب دیگران استفاده نکنید.

2. میزان متن در صفحه
اگر قصد تولید مطلبی را دارید یا باید آن را خیلی مختصر و در دو الی سه پاراگراف توضیح دهید و یا اینکه توضیح جامعی نسبت به آن ارائه دهید. این دقیقا قانونی است که مجلات و روزنامه های چاپی از آن استفاده می کنند. یا یک مطلب را می توان با چند جمله ادا کرد ویا باید آن را گسترده توضیح داد. سعی کنید تولید محتوای خود را با قوانین نویسندگی در مجلات و روزنامه ها پیش ببرید. آنها اخبار روز را بررسی می کنند، آنها را اولویت بندی می کنند، مهمترین آنها را در صفحه اصلی با تیترهای داغ قرار می دهند، از کم اهمیترین خبرها در گوشه کنار روزنامه با توضیحاتی مختصر استفاده می کنند و پیرامون اخبار داغ خود توضیحات و جزئیات بیشتری تعریف می نمایند. حال با این تفاصیر شما دوست دارید مطالبتان پر اهمیت جلوه دهد (چه از نظر مخاطبان و چه از نظر موتورهای جستجو) و یا کم اهمیت؟ مطمئنا می خواهید که مطالبتان در صدر نتایج گوگل نمایش داده شود، پس سعی کنید محتوایی که تولید می کنید دارای جزئیات و توضیحات کامل باشد.

3. سایت خود را هدف دار محتوا سازی کنید
خوب این یکی کمی نیاز به تجربه و تخصص دارد. اما با کمی مشاهده، می توانید حداقل از تجربه ی دیدن سایت های موفق، سایت خود را به تناسب آنها محتواسازی کنید. به طور معمول شما برای جذب مخاطبتان توسط محتوا ۸ ثانیه فرصت دارید. مغر مخاطب در این ۸ ثانیه تصمیم می گیرد که مطلب مورد نظر را بخواند یا به سراغ مطلب بعدی برود. پس وقتی محتوایی تولید می کنید سعی کنید اهداف خود را جلوی چشم کاربر قرار دهید. اینکه کاربران همه چیز جلوی دستشان باشد (از آخرین نمونه کارها، تا آخرین اخبار و صفحات مهم) تا هر وقت خواستند جهشی از مطلب فعلی بزنند، آن جهش نیز به سمت مطالب دیگر سایت شما باشد، نه اینکه به سایت دیگری بروند. 


4. استفاده از سرتیترهای جذاب و کاربردی
تگ های سرتیر (از H1 تا H6) را جدی بگیرید. استفاده از آنها را به همگان پیشنهاد می کنم. اما لطفا شورش را در نیاورید!! غذای شور را هیچکس دوست ندارد. باید بدانید که استفاده از سرتیترها در مواردی دارای محدودیت است. مثلا در هر صفحه باید و باید یک تگ H1 وجود داشته باشد و البته تعداد آن از دو عدد بیشتر نشود! اما مهمتر از تعداد استفاده از آنها، تولید تیتر های جذاب و کابردی است. وقتی می خواهید تیتری را برای یک مطلب انتخاب کنید ببنید نوشته چه تیتری باعث می شود کاربران بیشتری به مطلب شما جذب شوند. اینکه شما بتوانید یک تیتر خوب بنویسید در زمان بازدید کاربران از سایت شما تاثیر بسزایی دارد. تیتر محتوای شما بازاریاب شماست. شما توسط آن مخاطبان را جذب می کنید. پس در تیترهای خود بالاترین دقت را انجام دهید.

5. قدرت کلمات در تولید محتوا
منظور از قدرت کلمات استفاده درست از کلمات کلیدی و مهم برای کاربران وب سایت است. همیشه باید بدانید در تولید محتوا باید به نسبت خاصی از کلمات کلیدی خود استفاده کنید. اما باز هم در این کار نباید شورش را دربیاورید. یک محتوای ارزشمند بدون کلمه کلیدی مدنظر سایت، قدرتی ندارد. خب شاید اینجا یک سوال پیش بیاید که اصلا کلمات کلیدی چی هستند و چطور آنها را انتخاب و استفاده کنیم؟ این مطلب باید به تنهایی در یک مقاله جداگانه بررسی شود اما بدانید کلمات کلیدی(منظور عبارت یا عبارت های یک تا سه سیلابی است) همان کلماتی هستند که قرار است کاربران با جستجوی آنها سراغ شما بیایند. به طور معمول ، یک وبسایت ، ۱ کلمه کانونی (به عنوان کلیدواژه اصلی) و پنج کلمه کلیدی مهم به همراه ۱۵ کلمه نیمه مهم دارد. لیستی از آنها تهیه کنید و در طراحی سایت های خود از آن کلمات استفاده نمایید. میزان استفاده کلمات کلیدی در یک صفحه بین ۷ الی ۱۰ درصد مطالب آن صفحه است. خیلی وقت ها با چند کلید واژه نیز می توان به نتیجه رسید. پس از این کلمات استفاده کنید ولی شورش را در نیاورید!


6. استفاده از تصاویر در تولید محتوا (پیام تصویری) :
تصاویر می تواند یک ابزار قدرتمند برای نشاندن شما در صدر نتایج گوگل باشد! ابزاری که پادشاهان برای به سلطنت رسیدن از آن استفاده می کردند! این یک واقعیت محض است، مغز انسان تا ۶۰ هزار برابر تصاویر را بهتر به ذهن می سپارد تا متن. ۶۰ هزار بار بهتر از تصویر الهام می گیرد تا از یک متن. پس در ایجاد محتویات خود از تصاویر مربوطه (اینفوگرافیک) استفاده کنید. اینفوگرافیک یکی از آن ابزارهاست. شما می توانید کلیه پیام های خود را به صورت تصویری ایجاد کنید و با نشان دادن آن تصویر به مخاطبان، کلیه حرفهای خود را به آنها بزنید.

7. از مخاطبانتان سوال بپرسید
یکی از متداولترین کارها برای گذراندن زمان بیشتر مخاطبان در سایت ایجاد سوال و جواب های مختلف در سایت است. این سوال ها به مخاطبان کمک می کنند درک بهتری از دلیل خواندن مطالب شما داشته باشند. آیا می دانید چرا باید از سوال ها استفاده کنید؟ سوال و جواب مشکلات و یا راه حل ها می تواند به کاربران شما حس اطمینان و اعتماد بدهد، می تواند شما را در چشم آنها محبوب کند و این ها اگر تکرار شوند به پیروزی شما ختم خواهند شد. پیروزی در صدر نتایج جستجو.

8. خاص بنویسید تا در ذهن باقی بمانید
مطالبی که شما می نویسید از یک لحن خاص و یک ادبیات خاص خود پیروی می کند. به طوری که اگر مخاطبان شما مدتی مطالبتان را بخوانند به آن لحن و ادبیات عادت می کنند. سعی کنید محتویات خود را با لحن و ادبیات خاص خودتان ترکیب کنید تا خالص ترین محتوای ممکن را ایجاد کرده باشید. این را بدانید که کاربرانی که مطالب شما را دنبال می کنند با لحن و ادبیات شما عجین شده اند و تغییر در اینها شاید آنها را از شما دور کند. پس همیشه با ادبیات خودتان مطالبتان را تهیه کنید. بنویسید و مشکلات و راه حل ها را با مخاطبانتان در میان بگذارید. مطمئن باشید نتیجه خواهید گرفت. همانند یک نویسنده مشهور.

9. هضم آسان مطالب در ذهن مخاطب
شما باید طیف گسترده ای از خوانندگان مطالبتان را در نظر بگیرید. همه با یک میزان علم، همه با یک دید مطالب شما را نمی خوانند ، پس باید مطالبتان را طوری بنویسید که برای اکثریت قابل هضم باشد. ما در اینجا نمی خواهیم به شما بگوییم در نوشتن مطالبتان از کلمات محاوره ای استفاده کنید و خیلی خودمانی از جملاتتان استفاده کنید. اصول کلاسیک مطلب نویسی را رعایت کنید اما برای جذب مخاطبان، زیاد وارد کلمات و متون تخصصی نشوید. همچنین از خودمانی نوشتن پرهیز کنید. هرچقدر بتوانید مطالبی قابل هضم تر برای اکثریت بنویسید، در بازاریابی محتوا موفق تر خواهید بود.

10. محتوای شما نشانه قدرت شماست
اعتبار در بازار به راحتی به دست نمی آید. برای ایجاد اعتبار شما باید از روشهای متعددی بسته به نوع کسب و کارتان استفاده کنید. در یک وب سایت ، هم ردیف با نمونه کارها، خدمات و یا محصولات، اینکه بتوانید محتوایی قدرتمند برای جذب مخاطب بنویسید، و آن را در یک سیکل زمانی (مثلا هر هفته یکبار) تکرار کنید، خود معرف آن است که شما دارای درک بالا در بازار کسب و کار خود هستید و می توانید ارزنده ترین خدمات را در این حوزه با توجه به اطلاعاتی که دارید ارائه دهید.

در آخر به یک نکته نیز اشاره می کنم که محتویات خود را هر چند وقت یک بار جارو گردگیری کنید! این یعنی چی؟ شما در آینده مطالبی را تولید خواهید کرد که به مطالب قبلی سایتتان مرتبط است. سعی کنید مطالب جدید را به مطالب قدیم و مطالب قدیم را به مطالب جدید با کلمه کلیدی مدنظر لینک نمایید. درضمن در ساخت لینک ها شورش را در نیاورید. لینکها را برای جذب مخاطب به صفحه ی دیگر درست کنید نه برای موتورهای جستجو. امیدوارم با رعایت کردن این مطالب بتوانید سایتی ایده آل از نظر تولید محتوا داشته باشید.

 





:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: